واحد آموزش

بیمارستان فوق تخصصی قائم (عج)

معرفی واحد آموزش

رسالت واحد آموزش بیمارستان ،آمورش و توانمند‌سازی پرسنل شاغل در کلیه واحد/ بخش های بیمارستان از طریق ارتقاء سطح علمی آنان و آموزش‌های حرفه‌ای می‌باشد. این واحد زیر نظر سوپروایزر آموزشی بیمارستان اداره می‌شود. در هر کدام از واحدها و بخش‌های بیمارستان نیز رابطین آموزشی همسو با سیاست‌های این واحد به فعالیت می‌پردازند.

رسالت واحد آموزش

  • ارتقاء سطح آموزشی و به نیازهای آموزشی پرسنل را در راستای رسالت بیمارستان بر عهده دارد.
  • ارتقاء فرایندهای آموزشی متناسب با مهارت ها و دانش کلیه کارکنان بیمارستان با نیازهای بیمارستان و الزامات شغلی شان در راستای فلسفه وجودی بیمارستان و با هدف فرصت های یادگیری،‌پیشرفت فردی و حرفه ای کارکنان.

چشم انداز واحد آموزش

واحد آموزش بیمارستان در نظر دارد با هدف به انجام رساندن رسالت خود و اجابت نیازهای بیماران در جهت استقرار استانداردهای اعتبار بخشی ملی ایران و در راستای چشم انداز بیمارستان از طریق مدیریت و آموزش صحیح نیروی انسانی با رویکرد توسعه توانمندیهای علمی و عملی کارکنان واجد صلاحیت با قابلیت بهره برداری مناسب از فناوری ها و نو آوری ها ، خدماتی کارآمد و اثربخش تضمین شده ارائه دهد.

واحد آموزش بیمارستان در نظر دارد با هدف به انجام رساندن رسالت خود از طریق مدیریت و آموزش صحیح نیروی انسانی با رویکرد توسعه توانمندیهای علمی و عملی کارکنان واجد صلاحیت در جهت اجابت نیازهای بیماران و استقرار استانداردهای اعتبار بخشی ملی ایران و در راستای چشم انداز بیمارستان با استفاده مناسب از فناوری ها و نو آوری ها ، خدماتی کارآمد و اثربخش ارائه دهد.

اهداف واحد آموزش

اهداف کلی:

  • ارتقا مستمر سطح مهارت و توانمندی های علمی و عملی کارکنان

اهداف اختصاصی:

  • هدف اختصاصی 1: ارتقاء سطح توانمندی علمی و عملی کارکنان بیمارستان در راستای محور مدیریت و آموزش کارکنان
  • هدف اختصاصی  2:  برنامه ریزی جهت ارتقاء اثربخشی دوره های آموزشی در راستای محور مدیریت و آموزش کارکنان
  • هدف اختصاصی 3:  ارتقاء کیفیت برنامه ریزی آموزش بدو خدمت جهت پرسنل جدیدالورود در راستای محور مدیریت و آموزش کارکنان
  • هدف اختصاصی 4: میزان تاثیر آموزش ( دوره های آموزشی تخصصی و غیر تخصصی) بر کارایی و عملکرد کارکنان
    افزایش انگیزه کاری کارکنان جهت شرکت در کلاس های آموزشی در راستای محور مدیریت و آموزش کارکنان
  • هدف اختصاصی 5:  ساماندهی نظام آموزش غیر حضوری کارکنان در بیمارستان در راستای محور مدیریت و آموزش کارکنان

شرح وظایف سوپروایزر آموزشی

سوپروایزر آموزشی، پرستاری است که مسؤولیت‌های فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی پرستاری مرکز آموزشی – درمانی تحت نظارت مدیر پرستاری و جهت اهداف سازمان را به عهده دارد .

شرح وظایف سوپروایزر آموزشی براساس اصول مدیریت به شرح زیر می باشند :

  1. تعیین اهداف آموزشی ( کوتاه مدت ، میان مدت ، بلند مدت )
  2. تعیین نیازهای آموزشی ( مددجو و خانواده ، رده های مختلف کادر پرستاری و مامائی و کارکنان جدید الورود
  3. تعیین اولویتهای آموزشی و تدوین برنامه های آموزشی مستمر و مدون جهت رفع نیازهای آموزشی
  4. اجرای برنامه های آموزشی با همکاری ومشارکت سایر گروهها
  5. تهیه و تنظیم ابزار مناسب جهت ارزیابی عملکرد و فعالیت های آموزشی بخشهای مرتبط
  6. تهیه و تنظیم ابزار مناسب ارزیابی خدمات پرستاری و مامائی مورد نیاز مددجویان
  7. هماهنگی در اجرای برنامه کارورزی دانشجویان و کارآموزان گروههای پرستاری و مامائی
  8. پیشنهاد تهیه کتب ، مجلات ، جزوات و وسایل کمک آموزشی جهت ارتقاء سطح آگاهی کارکنان گروه پرستاری و مامائی
  9. تشکیل کمیته آموزش پرستاری
  10. هماهنگی جهت تشکیل و شرکت در کلاسهای آموزش مداوم و برنامه جامع آموزشی واحد ذیربط
  11. پیشنهاد ایجاد زمینه‌های تشویقی جهت مشارکت فعال پرسنل در فعالیت های آموزشی و پژوهشی
  12. همکاری و مشارکت در نظارت و کنترل واحدها جهت نیاز سنجی آموزشی کارکنان و مددجویان
  13. همکاری و هماهنگی با سوپروایزر بالینی و کنترل عفونت در امر آموزش
  14. همکاری و هماهنگی با سرپرستاران و مربیان در جهت ارتقاء سطح آموزش
  15. برنامه ریزی و شرکت فعال در سمینارها ، کنگره ها جهت ارائه روشهای اثر بخش و موثرتر در ارائه خدمات پرستاری و مامائی
  16. ارائه تازه ها و نتایج تحقیقات جدید ( به شکل کنفرانس ، جزوات / پمفلت و ... )
  17. همکاری و مشارکت در انجام طرح های پژوهشی
  18. هدایت و آموزش کارکنان در راستای :
    • الف – حسابرسی کیفی خدمات پرستاری
    • ب – ارزشیابی عملکرد کارکنان در ارائه خدمات
    • ج- ارزشیابی عملکرد کارکنان در ارائه آموزش به مددجو و خانواده
  19. هدایت و آموزش کارکنان در اجرای برنامه های آموزشی واحدهای ذیربط
  20. هدایت و آموزش در جهت تهیه جزوات ، پوسترها ، فیلم ها و پمفلت های آموزشی جهت کارکنان و مددجویان
  21. ثبت و گزارش و پاسخگویی کلیه فعالیت های آموزشی به مدیر خدمات پرستاری
  22. کنترل و نظارت بر آموزش های انجام شده در واحدهای ذیربط با استفاده از ابزار مناسب
  23. کنترل و نظارت بر وجود امکانات و شرایط آموزشی در واحدها
  24. ارزیابی اثربخشی آموزش های انجام شده از طریق :
    • کنترل حسابرسی کیفی خدمات ارائه شده
    • بررسی رضایتمندی مددجویان
    • بررسی رضایتمندی کارکنان پرستاری
  25. کنترل و نظارت بر شرکت فعال رده های مختلف پرستاری ( در شیفت ها ی مختلف ) در برنامه های آموزشی براساس سرانه آموزش پرستاری
  26. مشارکت در کمیته ارزشیابی کارکنان